Červen 2015

NA KOLE REGIONEM ZA ZDRAVOU VÝŽIVOU
Knihovnice MUB v roce 2015 připravily pokračování seriálu
Zdravý životní styl
se zaměřením na zdravou výživu.
Letošní seriál jsme ukončili poněkud netradičně - odbočkou do historie. I když…, ale pěkně popořádku.

V sobotu 20. června 2015 se knihovníci MUB sešli na nádvoří dobřenického zámku, abychom se dozvěděli o jeho historii, rekonstrukci i současnosti. Přivítala nás a zámkem provedla majitelka paní Karla Kačnerová.Seznámila nás s průběhem rekonstrukce zámku i s plány na jeho využití. Děkujeme paní Kačnerové za pohodové odpoledne strávené v příjemném prostředí zámku, které se nám moc líbilo.
Níže si můžete přečíst o historii zámku a na průběh prohlídky zámku se podívat ve fotogalerii.
foto:DAKO
Děkujeme paní Kačnerové za vlídné přijetí i pohostinnost a přejeme hodně zdraví a elánu v dalších aktivitách.

…První zmínky o Dobřenicích se datují až k roku 1339. Dobřenické panství založil rytíř Zdeněk Bohunekz Dobřenic. Od té doby až do roku 1862 patřilo panství, zámek a vše co k němu náleželo jedinému rodu a to právě rodu Dobřenských z Dobřenic. Roku 1862 bylo celé panství prodáno baronu KarluDanielu Weinrichovi, který po požáru zámku v roce 1860 nechal část zbořit a postavil jednopatrovou pseudoklasicistní novostavbu. V roce 1875 byl upraven i 25 hektarový anglický park, navržený známým architektem Eduardem Petzoldem. Zbytek původního zámku byl radikálně přestavěn v roce 1900.
Roku 1928 bylo celé panství koupeno předsedou správní rady Škodových závodů v Plzni, JUDr.Karlem Loevensteinem, který ihned po převzetí zámku provedl adaptaci, přistavěl podkrovní místnosti a nechal zavést ústřední topení.
Roku 1946 byl celý majetek navrácen rodině Loevensteinových, ale krátce na to byl roku 1948 znárodněn a po více než 40 let zde působil státní statek.
Roku 1993 bylo celé panství v rámci restituce vráceno dceři Karla Loevensteina - Karle Katschnerové, která se do Čech vrátila v roce 1993 a začala navrácený majetek ve věku 70 let spravovat. Prvním krokem k záchraně statku byla oprava střech na všech budovách, aby se zabránilo další devastaci. Poté započala postupná rekonstrukce ostatních četných budov, která pokračuje až dodnes. Od té doby uběhlo již mnoho let a v současné době byla dokončena kompletní rekonstrukce zámečku. U zámku se rozkládá anglický park o výměře 24 ha…
Více o historii najdete v knize:
Dějiny obce Dobřenice na Královéhradecku : ( od nejstarších dob do roku 1945) - Vlastimil Málek
Z Dobřenic je cesta dlouhá - Jan Maxmilián Dobrzenský

A co znamená …i když v nadpise?
Báječné odpoledne jsme ukončili společným grilováním, jestli zdravých je otázka, ovšem o to víc milovaných buřtíků. A samozřejmě nechyběl ani přípitek roudnické knihovnici za skvělý úspěch knihovny v krajské soutěži Vesnice roku 2015.

foto:DAKO
Přejeme dětem a studentům krásné prázdniny a čtenářům i knihovníkům krásnou dovolenou!

Houby aneb nerostou a nerostou...

24. června 2015 v 22:40 | DAKO |  Toulavé myšlenky
Kdepak se toulají? Chybí mi
KOUZLO SBÍRÁNÍ

Sbírám a raduji se,
sbírám a v úsměvech se ztrácím,
sbírám potají a skrytě
úsměv a za ním další.

Sbírám, únavy nedbajíce,
pohlcena vlastním spěchem
za krásou touhy odleskem,
neutíkám, i když zakopávám.

Sbírám, z prachu vstávajíce
hledám v sobě odvahu,
zvednout košík a vrátit úsměv
- sobě, lesu, houbařům!

Vesnice rohu 2015 - krajské kolo

18. června 2015 v 20:15 | DAKO |  Knihovny MUB
KNIHOVNA ROUDNICE z Mikroregionu Urbanická Brázda zaznamenala obrovský úspěch v krajské soutěži
Vesnice roku 2015.

KNIHOVNA POSTUPUJE ZA KRAJ DO CELOSTÁTNÍ SOUTĚŽĚ.

Obec Roudnice získala cenu hejtmana královéhradeckého kraje za vedení knihovny obce.
Blahopřejeme a přejeme hodně štěstí v kole celostátním a úspěchy v další práci.

Magazín i60 - Fresh senior festival 2015 – autorské čtení

17. června 2015 v 14:22 | DAKO |  akce
Třetí ročník Festivalu se konal 15. června v Praze ve Villé Pellé.

Jedním z mediálních partnerů byla Redakce magazínu i60 a měla možnost prezentovat se návštěvníkům.

První formou prezentace byla módní přehlídka našich modelek z projektu i60 Senior Fashion a druhou pak recitování básní ze sbírky Šedesát odstínů lásky, kterou magazín vydal svým čtenářům.

Zúčastnila jsem se autorského čtení. A zážitky jsou nezapomenutelné. Děkuji úžasnému publiku, které na autorské čtení přišlo. Kterého autora by nepotěšilo publikum, které nejenom poslouchá, ale i vnímá přednášená slova?!

Magazín i60 je internetový magazín pro aktivní seniory. V plné míře naplňuje Motto: Tahle země není jenom pro mladý! Umožňuje publikovat vlastní články a fotografie, najít nové přátele a poutavé články z různých oborů a mnoho jiných zajímavých aktivit.
Kdo čte magazín i60, ten nestárne!
Děkujeme!

Na kolech za ZDRAVOU VÝŽIVOU aneb včelí med

8. června 2015 v 20:20 | DAKO |  Knihovníci MUB - akce
NA KOLE REGIONEM ZA ZDRAVOU VÝŽIVOU
Knihovnice MUB v roce 2015 připravily pokračování seriálu
Zdravý životní styl
se zaměřením na zdravou výživu.

Třetí letošní exkurzi jsme absolvovaly v neděli 30. května. Kde? Navštívily jsme rodinné včelařství v obci Polizy, které se zaměřuje na chov včel a výrobu včelích produktů.

...Jsme rozvíjejíce se rodinné včelařství z oblasti Hradce Králové. Zabýváme se získáváním a prodejem včelí produktů z vlastních včelstev. Našim cílem je výroba kvalitních medových produktů vyrobených s láskou, které uspokojí a dlouhodobě potěší spotřebitele. Nákup medu od včelaře Vám zaručuje kvalitu, čistotu a plnost chuti medu. Med je hodnotná potravina přírodního charakteru a vynikající přírodní sladidlo. Skládá se z jednoduchých cukrů, z glukózy a fruktózy, které jsou nejpřijatelnější pro lidský organizmus. Obsahuje mnoho cenných látek, zejména vitamíny, bílkoviny, enzymy, minerální látky, aminokyseliny, éterické oleje a další zdraví prospěšné látky. Pravidelné denní užívání medu v malých dávkách upevňuje naše zdraví a posiluje imunitu lidského organizmu. Med je dobrá a významná prevence hodnotným přírodním produktem. Každý med po určitém čase zkrystalizuje - ztuhne, krystalizace je přirozená vlastnost medu. Kvalitní a správně ostřený med krystalizuje vždy - je to známka pravosti a kvality...
Kvalitní med je náš cíl! Ale jenom ten nestačí, důležité je taky zaujmout a potěšit spotřebitele...

S chovem včel, postupem výroby medu i medových produktů, expedicí i prodejem nás seznámil včelař pan Vladimír Doležal. Viděly jsme stáčení medu, včelařské nářadí i doplňky. Vyrobené produkty lze nakoupit v krámku přímo v areálu. Pro zájemce je otevřeno: Středa 8-18h a Sobota 8-12h. Ostatní dni po telefonické domluvě 774 153 490.
Průběh exkurse najdete ve fotogalerii.

Milí hostitelé pro nás připravili ochutnávku výborného medu, citronový nápoj s medem i skvělou medovinu.
Rozcházely jsme se obohaceny nejen o zajímavé informace, ale i o výrobky podporující zdravou výživu.
foto:DAKO

Děkujeme za vlídné přijetí majitelům firmy a přejeme jim hodně úspěchů v dalším podnikání.

Knihovny MUB - setkání

2. června 2015 v 22:16 | DAKO |  Knihovníci MUB - akce
Knihovny MUB - setkání - Dobrotety
Ve čtvrtek 28. května se knihovnice MUB sešly na druhé schůzce letošního roku, aby připravily podzimní akce a zhodnotily akce, které se již uskutečnily a v neposlední řadě probraly knihovnické novinky, úkoly a změny, které nás čekají.

Jednou z akcí, ke které se knihovny MUB připojily, byl sběr klubíček pro nedonošené děti, jež pořádaly východočeské Dobrotety. Nasbíraná klubíčka byly předány v úterý 5. května 2015. Klubíček se podařilo během tří měsíců shromáždit opravdu hodně a jako poděkování předala na našem setkání delegátka Dobrotet drobné dárky a odznaky -
Jsem Dobroteta. Děkujeme. Více v galerii.

foto:DAKO
Léto se nezadržitelně blíží tak si popřejme hezké dovolené, krásné počasí příjemné zážitky.