Červen 2010

logo
Knihovníci v pohybu...
Urbanická brázda - knihovny - knihovníci
Nejen knihami živ je čtenář...
Pozvánka na akci pořádanou knihovnami našeho mikroregionu.
Zveme Vás na 3. ročník společného cyklovýletu knihovníků.

---zase za rok...
Přes knihovny bydžovského regionu až na Loučnou Horu.
Kam: Loučná Hora - pozdně barokní roubený kostel sv. Jiří
Prohlídka nové knihovny Obědovice v polyfunkčním domě Sv. Vavřince
  • Prohlídka Infocentra v knihovně Nový Bydžov
  • Setkání se Saturninem - veřejné čtení v knihovnách
  • Oběd: 13 - 14 hod. Nový Bydžov cca 100 Kč (restaurace hotelu)
  • Prohlídka Obecní knihovny Skřivany
  • Prohlídka roubeného kostela sv.Jiří,14.stol.- Loučná Hora
  • Prohlídka knihovny Měník
  • Večerní posezení u táboráku
Zdravotník a doprovodné vozidlo zajištěno.

Milovníci cykloturistiky, přijďte okusit trasu...a přidejte se k nám i během cesty...

Obědovice, Kosičky, Bydžovská Lhotka, Měník, Humburky, Nový Bydžov, Sloupno, Skřivany, Červeněves, Smidary, Loučná Hora, Smidary, Měník, Kosice, Kosičky.
*Cyklo - po asfaltce + cyklostezky - kdo dojede, je boréééc....

Občerstvení, peníze a dobrou náladu s sebou!
Případné dotazy na telefoním čísle : 739059670
PS: Nezapomeňte umocnit zážitky z výletu večerním listováním v knize, třeba cestopisné.
Knihovníci - LOGO

Mraky v bouřce

25. června 2010 v 19:09 | DAKO |  zajímavosti
 Běžné jarní sobotní odpoledne. Mraky plují po obloze, vane větřík. A najednou ticho. Takové to ticho před bouří. Podívám se po nebi a běžím pro fotoaparát. Podívejte se k jaké proměně oblohy během několika minut před bouřkou došlo.
odpolední obloha
bouřka
po bouřce
foto: DAKO
Jestli se vám mé snímky líbily, je spokojenost na straně Vaší a mojí taky. Přeji vám hezké léto bez bouřlivého počasí.

VPDSP - konečně vím...

19. června 2010 v 9:59 | DAKO |  cestování
VPDSP - Věkem Podmíněný Deficit Soustředění Pozornosti.
Projevuje se například takto:
Rozhodnu se zalít zahradu. Když jdu k hadici na zdi garáže, všimnu si, že i auto potřebuje opláchnout. Jdu si pro klíč od auta, abych ho vyvezla na prostor před garáží.
Ovšem přitom uvidím na stolku v předsíni neotevřenou poštu.
Asi bude rozumné se podívat, jestli tam nejsou nějaké složenky k zaplacení.
Položím klíče od auta na stolek a začnu probírat poštu. Přitom vidím řadu reklamních letáků a jdu je hodit do odpadkového koše v kuchyni. Vidím, že je plný, takže letáky položím na kredenc a půjdu vyhodit odpadky z koše do kontejneru na ulici.
Přitom si uvědomím, že vedle kontejnerů je schránka na dopisy, takže by bylo dobré hned dát do schránky i ten dopis, co jsem večer psala. Jdu si tedy pro něj do pokoje.
Na stole u dopisu leží hrnek s kávou, kterou jsem před chvílí pila. Vezmu ho do ruky a cítím, že káva už vychladla. Nevadí, uvařím si nový hrnek kávy.
Vezmu hrnek a jdu do kuchyně. Cestou vidím, že kytka ve váze začíná uvadat. Tak položím hrnek na parapet a chci vzít vázu a napustit do ní čerstvou vodu. Přitom uvidím na parapetu své brýle, které jsem hledala ráno. Musím si je dát na svůj pracovní stůl, abych o nich věděla. Ale nejdříve přece jen doleju vodu do vázy.
Položím brýle, vezmu vázu do ruky a vidím, že za vázou leží dálkové ovládání od televize. Proboha, zase ho budeme večer hledat. Musím ovladač položit k televizi v obýváku. No ale to počká, napřed přece jen je nutno dolít vodu do vázy. Jdu do kuchyně a napouštím vodu. Přitom mi vyšplouchne na kuchyňskou linku. A trochu i na podlahu.
Jdu do koupelny pro hadr, abych to utřela. Pak se vracím do předsíně a přemítám, co jsem chtěla dělat.
K večeru - zahrada není zalitá, auto není umyté (ale nemůžu k němu najít klíče), na okně je hrnek se studenou kávou, kytky ve váze jsou už úplně zvadlé, dopis není vhozený do schránky (ale taky ho nemůžu najít), ztratily se mi brýle a televizi musíme ovládat ručně, ovladač je bůhví kde.
Divím se, že nic není hotovo, když jsem se celý den nezastavila a jsem docela utahaná. No nic, jdu zkontrolovat došlé maily.
Jo a nesmějte se, jestli tyhle stavy neznáte! Váš den se blíží!!
(z meilové pošty)
Co jsem to vlastně chtěla psát...?...něco o dovolené...nebo o létě...?...hm... něco to bude...nebo bylo...?...možná příště!

Knihovnické letní rozjímání aneb cestování v čase.

19. června 2010 v 7:45 | DAKO |  cestování
Volání dálek...

JARO - LÉTO - PODZIM - ZIMA

Jaro rozkvetlo do barev, slunce září a hladí naše tváře, dny se prodlužují, srdce plesá. A přesto, někde
 hluboko v duši hlodá myšlenka, neodbytná myšlenka na dovolenou, na dovolenou daleko od všedních starostí, na dovolenou našich snů, někde u moře daleko od stereotypů všedních dnů. Nosíme ji v
 hlavě, mazlíme se s ní, ale přitom si říkáme, ještě je moře času. Dny plynou, s přibývajícím jarem přibývá moře práce a myšlenky na dovolenou se ztrácejí v mlze zapomnění. Až najednou. Pohled na kaluže po jarní průtrži mračen, velké jako moře, nám je připomene. Z hlubin času vyplouvají napovrch, dráždí svým naléháním, ošíváme se. Je jaro, nádherné voňavé jaro, užíváme ho plnými doušky, stále je moře času, dovolená zdá se příliš vzdálená. Vychutnáváme romantické procházky, romantické filmy nás dojímají tak, že vypláčeme moře slz, zase připomněly naše toužebné přání, moře. Splní se či nesplní? Slyšíme šplouchání vln, křik mořských ptáků, cítíme jeho slanou vůni a jemný písek pod nohami, vidíme nádherný východ slunce. Fantazie pracuje na plné obrátky, přesto se míjí účinkem. Jaro nás pohlcuje. Přesto sníme dál, ujeli jsme moře kilometrů, dosáhli vytouženého cíle. Jenže ubytování je daleko od moře, pokojská má moře práce, pikolík nespěchá, má moře času…zahřmělo, zahučel vítr a třesklo okno…šílený sen. Rychlý pohled na kalendář, ještě je moře času, ale pro jistotu ruka se natahuje k telefonu… A najednou uplynulo moře času.
Časem oprýskaná krásná slova.

"Zvykli jsme si říkat: ,Čas letí,. Jsme zaskočeni.
Čas však není, pohybujeme se my".
Talmud.
léto

Představuje se knihovna LHOTA p. LIBČANY

15. června 2010 v 16:45 | DAKO |  Knihovny MUB
logo
Motto:
Nesmrtelnost literatury je velmi abstraktní pojem a nazývá se KNIHOVNA.
Octavio Paz

Knihovníci Urbanické brázdy pro vás připravili v roce 2010 seriál o knihovnách.

Knihovníci a knihovny se představují.

Postupně vám knihovníci představí sebe i své knihovny. Každý měsíc se seznámíte s jednou obecní knihovnou a její činností.
Doufáme, že navštívíte naše knihovny nejen virtuálně na webu Mikroregionu Urbanická brázda, ale i v knihovnách.
Těšíme se na Vás.
ČERVEN 2010 - představuje se knihovna LHOTA p. LIBČANY
Knihovnice - Alena Burdová
Jmenuji se Alena Burdová a v knihovně pracuji od 1. 8. 2007.Školní knihovna byla ve lhotecké škole založena v roce 1875 a bylo v ní pouhých 50 svazků.Obecní knihovna byla založena v roce 1884 spolu se čtenářskou besedou.Nejprve byla umístěna ve škole a po roce 1946 byla přenesena do zasedací místnosti Švehlova domu (dnešní sídlo Obecního úřadu). Dlouholetým knihovníkem byl kronikář obce pan ing. František Cvrček.Od roku 1988 byla umístěna v nevyužitých bytových prostorách v mateřské školce. Poté byla přestěhována do prvního patra školkya byla vybavena novými regály a pěkným nábytkem.
V roce 2000 byly služby rozšířeny o veřejný internet. V roce 2008 se dětské oddělení knihovny sestěhovalo do jedné třídy mateřské školy do oddělení pro dospělé. V minulém roce z důvodů naplnění kapacity MŠ se celá knihovna musela přemístit do prostor o rozloze 36 m v přízemí jihovýchodní části budovy MŠ. Stěhování začalo v polovině srpna a bylo velmi náročné. Z prvního poschodí MŠ se muselo přestěhovat do přízemí 4 000 knih, množství časopisů, ale hlavně těžké regály stoly a počítače. Vše se podařilo za vydatné pomoci mladých fotbalistů lhoteckého Sokola, kteří po dvě horká odpoledne přenesli 120 beden plných knih a regály, za kterými nebyli ani vidět. Knihovna byla opět otevřena v říjnu a od nového roku fungují i tři počítače s připojením na internet.Otvírací doba knihovny je ve čtvrtek od 16.00 do 19.00 hodin.
knihovna
 Knihovna Lhota p. Libčany
knihovna Lhota p. Libčany
Když se řekne...
   Akce - pro čtenáře
   Besedy - poučení
   Čtenáři - mám je ráda
   Čtení - to přímo miluju
   Děti - vděční čtenáři, nebo jen návštěvníci knihovny
   E-maily - spojení s přáteli
   Knihovník/nice - já
   Metodika - velký pomocník
   Návštěvníci - milí spoluobčané
   Otázky - příjemné někdy i nepříjemné
   Počítač - v knihovně pomocník, někdy i trapič
   Půjčování - zábava
   Revize - nepříjemnost
   Spolupráce - dobrá věc
   Statistika - je prý nuda, pro mě ne
   Školní četba - povinná- trápení dětí
   Tipy - dobré mám ráda
   Vzdělávání - je nutné v každém věku
   Web - zabírá hodně času
   Zdraví - nejdůležitější věc na světě

...odpovídá knihovnice
Alena Burdová - obecní knihovny Lhota pod Libčany
knihovnice

U NÁS - v knihovně Libčany.

13. června 2010 v 9:01 | DAKO |  Knihovníci MUB - akce

V pátek 4. června se sešla redakční rada zpravodaje U NÁS, který vydává vědecká knihovna Hradec Králové, v knihovně Libčany na svém výjezdním zasedání.
knihovna Libčany

Proč v Libčanech a proč v knihovně? Obec Libčany a tedy i knihovna jsou součástí mikroregionu Urbanická brázda. A právě o aktivitách knihovníků mikroregionu by mělo informovat podzimní vydání. Mimo hostitelky, knihovnice Ilony Halbrštatové byla za knihovníky brázdy přítomna knihovnice roudnické knihovny, Ivana Novotná. V Libčanech nás přivítal starosta Jiří Polák
starosta Libčan
 a seznámil nás s bohatou historií i současností obce. Provedl nás
obrazová síň
výstavní síní malíře Vojtěcha Sedláčka, který se zde narodil v roce 1982. Seznámil nás s dalším slavným rodákem, loutkářem Matějem Kopeckým. Pohovořil i o současnosti obce. Vzniklo zde Občanské sdružení pro mezinárodní partnerství a navázalo spolupráci s městečkem Le Mele ve Francii. Věhlasné je i Bonsai-centrum. Součástí programu byla prohlídka školského areálu a kostela Nanebevzetí Panny Marie jehož historie sahá až do první poloviny 13. století. A po skončení redakčního jednání, které vedla šéfredaktorka Božena Blažková, nás v odpoledních hodinách, provedl nově dokončenou naučnou stezkou, na kterou se můžete podívat zde. Nelze než poděkovat panu starostovi za vlídné přijetí a paní knihovnici nejen za skvělou organizaci programu, který klapal přesně na minuty, ale i za připravené občerstvení. Počasí nám přálo, nálada byla výborná, letní vydání zpravodaje schváleno, podzimní připraveno. Jedno se nám přece jen nepodařilo. Recept na báječné koláčky, které jsou libčanskou specialitou jsme nezískali. Možná někdy příště.
redakční rada
Za NAUČNOU STEZKU v Soutěži vesnice roku 2010 získali Libčany
Cenu hejtmana Královéhradeckého kraje!
Soutěž vyhlašuje ministerstvo pro místní rozvoj společně se Spolkem pro obnovu venkova, Svazem měst a obcí a ministerstvem zemědělství.
GRATULUJEME.

Celé Česko čte dětem...

9. června 2010 v 8:18 | DAKO |  zajímavosti
ČTU, ČTEŠ, ČTEME, ČTOU...

Iniciátorka projektu Celé Česko Čte dětem obdržela cenu za přínos knižní kultuře
8. června 2010

V Praze v Divadle Archa byly 3. června uděleny Nadací Českého literárního fondu výroční ceny za rok 2009 v pěti kategoriích - za literární tvorbu, za vědeckou literaturu, za přínos knižní kultuře, za tvorbu divadelní a filmovou. Výroční cenu Nadace Český literární fond za přínos knižní kultuře a konkrétně za návrh a realizaci projektu Celé Česko čte dětem získala Eva Katrušáková, iniciátorka celostátní kampaně na podporu emocionálního zdraví dětí.

Ocenění Evě Katrušákové předal profesor Jiří Trávníček, literární vědec a kritik, člen odborné poroty Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Jiří Trávníček o potřebnosti čtení dětem řekl: "Když sedíme u dětské postýlky s rozevřenou knihou, jsme za tuto dobu schopni vrátit se k sobě samým. Oněch dvacet minut je chvílí, kdy obdarováváme, a současně jsme obdarováváni. Je to chvíle sdílení, kdy - jak asi všichni víme -, nejde ani tak o to, co svým dětem čteme, ale že jim čteme, ba že jsme pospolu, že jsme si blízko a jsme tady jenom sami pro sebe. Nic dalšího netřeba. Jsme šťastni tím, že činíme šťastnými druhé, naše nejbližší."

Cílem kampaně Celé Česko čte dětem je přiblížit rodičům a jejich dětem důležitost čtení a společného sdílení času. "Nejde jenom o společné čtení, ale také o navázání pevnějšího pouta mezi dětmi a rodiči, o chvíli souznění a pospolitosti za pomoci světa fantazie a představ, které se ukrývají v knižních dobrodružstvích," řekla o poslání projektu oceněná Eva Katrušáková.